Mýtus 1 : Po třech letech vám odejde baterie, a zaplatíte statisíce za novou
Jaká je realita? U prvních elektromobilů byla baterie opravdu problematická. Baterie neměla teplotní management – byla chlazena pouze proudícím vzduchem. Baterie neměla battery management, chránící ji proti přebití, podbití, optimalizující nabíjecí proud. A v neposlední řadě, baterie byly velmi malé, což znamená, že pro ujetí 100.000 km potřebovala trojnásobek nabíjecích cyklů, než baterie dnešních moderních elektromobilů.
Baterie současných moderních elektromobilů se zásadne změnily. Jejich BMS řídí nabíjecí proud takovým způsobem, aby nabíječka baterii neublížila. Hlídají stav jednotlivých článků, vybalancování napětí, ochranné buffery baterie. Baterie jsou propojeny s klimatizací/topením auta, nebo přímo s tepelným čerpadlem, pokud jím je auto vybaveno, a udržují baterii v optimálních teplotních podmínkách. Chrání ji před přehřátím i podchlazením. A samozřejmě se díky zkušenostem za 15 let výroby moderních elektromobilů postupně vylepšilo chemické i mechanické složení jednotlivých článků.
Životnost moderních baterií se pohybuje okolo 3000-5000 nabíjecích cyklů, což při dojezdu současných elektromobilů okolo 400km znamená životnost převyšující milion kilometrů. Dá se tedy říci, že baterie většinu automobilů přežije.
Samozřejmě žádná technologie není stoprocentní, a i u těch nejmodernějších elektromobilů se nepochybně nějaký vadný kus objeví. Výrobní vada se obvykle projeví už během záruky, která u většiny výrobců činí 8 let. Pokud dojde k poruše po uplynutí záruky, nemusí to ještě znamenat žádnou katastrofu. Například u elektromobilů od koncernu VW na platformě MEB se nemusí vyměnit celá baterie, ale pouze vadný modul, jehož cena se pohybuje mezi 30-35 tisíci.
Mýtus 2 : Všichni v tom uhoříte
Na sociálních sítích a některých autíčkářských webech se objevují řady mystyckých, poplašných – a většinou také dezinformačních – příběhů o požárech elektromobilů. Jak už to tak ale bývá, realita je zcela opačná.
Elektromobilů se už prodaly miliony, a celosvětové statistiky ukazují, že elektromobil je ze všech druhů pohonu nejbezpečnější. Největší riziko požáru je dle statistik hasičů u hybridů (vysoké napětí a benzinové výpary v malém uzavřeném motorovém prostoru zkrátka mají svá rizika), následuje diesel a třetí příčku mají benzinové motory.
Baterie moderního elektromobilu je chlazená kapalinou, a má na každém jednotlivém článku několik teplotních a tlakových čidel, čidlo aktuálního napětí. Jakmile se na článku objeví jakákoliv anomálie, je okamžitě odpojen.
Požáry způsobené baterií jsou tak u moderních elektromobilů velmi raritní. A u stále více se prosazujících baterií s LFP složením jsou dokonce technicky vyloučené. Článek, u kterého by selhala všechna komtrolní čidla nedosahuje ani po zkratování a proražení obalu takové teploty, která by poškodila sousední články.
Mýtus 3 : Elektromobil ale není vůbec ekologický
Tento velmi rozšířený mýtus vychází z faktu, že výroba elektromobilu má skutečně větší uhlíkovou stopu, než výroba spalovacího auta. Toto je ale jediný bod, ve kterém je elektromobil méně ekologický.
Při současném (2025) průměrném energetickém mixu v Evropě dochází k vyrovnání této ekologické zátěže v Evropě už po ujetí 60.000 km. Při provozu na čistě bezemisní elektřinu by to bylo ještě mnohem dřív.
A doteď jsme mluvili jen o emisích CO2. Spalovací automobil ovšem vypouští řadu dalších škodlivin – oxidy dusíku NOx, těkavé uhlovodíky, prachové částice. Spalovací motory jsou v současnosti největším producentem karcinogenů v ovzduší našich měst. Zde všude je u elektromobilu čistá nula.
Neopomíjejme také ekologickou zátěž údržby. Při servisu elektromobilů se vyměňuje pouze kabinový pylový fitr, brzdová kapalina, chladící kapalina. Není zde žádná výměna olejů, olejových filtrů, žádná výměna spojky, rozvodů. Žádné problematické EGR, žádné regenerace DPF, žádný systém močoviny pro redukci NOx.
Provoz i údržba elektromobilu je tak nesrovnatelně ekologičtější i ekonomičtější, než provoz spalovacího automobilu. Za svoji životnost svůj handicap náročnější výroby překoná několikanásobně. Ani nemluvě o tom, že dnešní technologie umožňují dávat baterii druhý život v bateriovém úložišti, a následnou recyklací získat okolo 80% surovin použitých při výrobě.