Mýtus 5 : jen okolo komína
Také jste slyšeli, že elektromobil nikam nedojede? Že se hodí jen do města, maximálně na dojíždění ze satelitu? Že na dlouhé trase strávíte hodiny dobíjením?
Realita dnešních elektromobilů je už dnes opět úplně jinde. Elektromobily s dvousetkilometrovým dojezdem jsou už minulost. Moderní současný elektromobil ujede 400-500 km. Ty nejlepší zvládají i 700kilometrovou trasu bez dobití. Pokud jedete 1000km trasu, chybějících 300 km dobijí za jednu desetiminutovou přestávku.
Dlouhou cestu s elektromobilem už dnes zvládnete za srovnatelnou dobu, jako se spalovákem. Cesta elektromobilem navíc přináší mnohem všší komfort a unikátní jízdní vlastnosti.
Mýtus 6 : výfuk má v elektrárně
V našem energetickém mixu je skutečně okolo 40% elektřiny z uhelných elektráren. To ale znamená, že z komínu elektrárny jde pro jízdu elektromobilu jen třetina emisí, než produkuje výfuk spalovacího automobilu.
Je tu ale ještě jeden zásadní faktor, kterým je výroba paliva. Ve chvíli, kdy natankujete svoji nádrž, už máte ekologickou stopu způsobenou těžbou, dopravou a rafinací ropy, která činí zhruba 70% toho, kolik by elektromobilu stačilo na ujetí stejně dlouhé trasy. Jinak řečeno, váš spalovák má v té elektrárně také svůj druhý výfuk.
Mýtus 7 : závislost na Rusku vyměníme za závislost na Číně
Je pravda, že největším výrobcem baterií elektromobilů je dnes Čína. Není to ovšem způsobeno žádným monopolem na suroviny. Stále větší podíl na trhu dnes tvoří LFP baterie, které neobsahují žádné vzácné kovy jako kobalt a nikl, obsahují pouze lithium, železo a fosfor. Těchto surovin je dostatek na každém kontinentu, a i Evropa bez problémů pokryje své potřeby z vlastních zdrojů.
Asijské firmy mají dominantní postavení pouze proto, že mají náskok ve vývoji. Ten se dá dohnat jedině tím, že budou evropské firmy do vývoje také investovat.
Mýtus 8 : elektromobily zničí evropský průmysl
Evropské automobilky skutečně na startu trochu zaspaly. Tuto ztrátu ovšem nedoženou tím, že budou spát dál. Pokud nechceme, aby evropský automotive průmysl zanikl, je nezbytné, aby všechny prostředky věnoval do vývoje elektromobilů, a výrobu spalovacích a hybridních motorů už nechal jen dožít bez větších investic.
Prodeje elektromobilů celosvětově stoupají, a pokud chtějí naše automobilky přežít, musí být u toho.
Mýtus 9 : elektromobily nikdo nechce, lidé je kupovali jen kvůli dotacím
Po ukončení dotací následoval pouze krátký propad několika měsíců. Nyní už ve většině Evropy přímé dotace nejsou, a přesto je ve většině zemí meziroční nárůst prodeje elektromobilů víc než 10%.
Tuto problematiku hezky vystihl už v minulém století Henry Ford, když prohlásil „kdybych se zeptal zákazníků, co chtějí, chtěli by rychlejšího koně“. Lidé se nových technologií obávají, a vždy potřebují trochu postrčit.