Nejčastější mýty o elektromobilitě #2

Mýtus 4 : budu hodiny nabíjet

Na různých motoristických webech jste jistě zaregistrovali hororové příběhy o tom, jak redaktor zkusil jet testovací jízdu elektromobilem, a na pár set kilometrech strávil hodiny nabíjením. Podobné zprávy se objevily i na nejčtenějších internetových denících.

Jaká je realita? Ve zkratce : do oblíbeného letoviska v Chorvatsku či Itálii dnes moderním elektromobilem dojedete se dvěma přestávkami o délce 20-25 minut. Nemyslím si, že to je omezující, během svých cest spalovákem jsem v minulosti často strávil na přestávkách více času.

Ale teď si to pojďme rozebrat více do detailů. Dobu dobíjení určují tři základní faktory : Maximální rychlost dobíjení auta, maximální rychlost nabíječky a nabíjecí křivka.

Rychlost dobíjení auta

Dnešní elektromobily disponují dvěmi druhy nabíjení. Prvním je nabíjení střídavým proudem AC z běžné 230 či 400V zásuvky, domácího wallboxu či „pomalých“ veřejných nabíječek. Standardní rychlostí (v případě třífázové zásuvky či wallboxu) je 11 kW / 16A. Touto rychlostí se tedy z úplné nuly do 100% dobije běžný elektromobil za cca. 5-7 hodin dle velikosti baterie. Některé starší modely měly rychlost nabíjení nižší, ale dnes se s tím setkáváme už prakticky jen u hybridů. Existuje několik modelů, které mají tychlost dvojnásobnou 22kW/32A. To bývalo výhodou zejména v době malého rozšíření rychlých nabíječek, ale dnes už od toho většina automobilek upustila.

Je tedy zřejmé, že toto nabíjení je určené primárně pro nabíjení „přes noc“ či v zaměstnání. Využíá se často i pro doplnění baterie během nákupu v obchodním centru, kde ovšem uživatel neočekává plné nabití.

Druhým druhem je nabíjení stejnosměrným proudem (DC), a zde se parametry jednotlivých aut velmi liší. Starší elektromobily či některá městská auta s malou baterií měla maximální nabájeví výkon v rozmezí 30 kW – 120 kW. U dnes běžných moderních elektromobilů se tato rychlost pohybuje mezi 130 kW – 200 kW. Přeborníci dnes dosahují rychlosti okolo 270 kW. V mediích dnes často slyšíme i o prototypech s mnohem vyšším nabíjecím výkonem, které můžeme očekávat v prodeji v nejbližších letech.

Toto je tedy to nabíjení, které budete používat během delších tras, a u moderních aut trvá nabití z 10 na 80% (více si o tom povíme v odstavci o nabíjecí křivce) za 20-30 minut.

Rychlost nabíječky

Při označení nabíječek se setkáme se třemi označením. Prvními z nich jsou stejnosměrné nabíječky AC, obvykle podporující 11 nebo 22 kW dobíjení. Druhým typem jsou stejnosměrné nabíječky DC, přičemž toto označení se obvykle používá pro nabíječky s výkonem 50, 75 a 100 kW. Třetí označení, které uvidíte, je UFC (ultra fast charger) a bývá zvykem ho používat pro nabíječky s výkonem nejméně 150 kW. Techicky jde stále o o DC nabíječku, takže označení UFC lze považovat jen za marketingové zdůraznění vysokého výkonu.

Nabíjecí křivka

Rychlost nabíjení není v celém průběhu konstantní, rychlost se v jednotlivých fázích nabíjení mění. Obecně lze říci, že nejvyššího nabíjecího výkonu dosahuje téměř prázdná baterie. Naopak baterie téměř plná se dobíjí výrazně nižším výkonem. Ovšem průběh křivky nabíjecího výkonu se u jendotlivých aut velmi výrazně mění. Například Tesla Y je známá tím, že dosahuje velmi vysokého maximálního výkonu až 250 kW, bohužel tento výkon má pouze při velmi nízkém nabití baterie mezi 5-8%, a pak nabíjecí výkon velmi prudce klesá. Oproti tomu třeba Audi Etron (neplést s Etron GT) dosahuje pouze 150 kW. Tohoto výkonu je ale schopný dosahovat až do téměř 70% nabití. Celkový čas dobíjení do 80% má dokonce kratší, než Tesla. Samotná maximální hodnota tak může být velmi zavádějící údaj.

Zásadním faktem, který platí pro všechny elektromobily je, že po dosažení 80% nabití dobíjecí výkon klesá velmi výrazně, a nabíjení nad 80% na rychlonabíječkách nedává smysl. Nejefektivnější obvykle bývá na delší trasu zařadit o jednu zastávku víc – což obvykle plánování v interní navigaci udělá za vás, stejně jako vám optimální nabájení doporučí aplikace https://abetterrouteplanner.com/

Závěr

Delčí cesta elektromobilem nemusí být žádné drama. Je vhodné si o cestování elektromobilem něco zjistit. Není to žádná raketová věda, alepokud do elektromobilu usedne člověk, který s ním nemá žádné zkušenosti, a nevěnuje ani 5 minut svého času tomu, aby si o elektromobilech něco zjistil, může to dopadnout opravdu špatně. Ve zkratce lze tedy říci

  • Ne každý elektromobil je vhodný pro dlouhé cesty – zatímco spalovací CitiGo vás omezí jen na komfortu, vydávat se na 2000 km jeho elektrickou variantou by opravdu nebyl dobrý nápad
  • Ne každá nabíječka je uřčená pro nabíjení při dlouhé cestě
  • nejčastějším důvodem neefektivity je neznalost řidiče a nevhodné používání

Plánování dlouhých tras se více pověnujeme v některém dalším článku.

Napsat komentář