Před pár měsíci jsme udělali rozhodnutí, ke kterému jsme v posledních letech tak trochu nenápadně směřovali – pořídili jsme si elektromobil. Možná už i vy přemýšlíte, že byste opustili svět benzínu a nafty a přesedlali na něco tiššího, čistšího a – přiznejme si – i trochu modernějšího. Pokud vás zajímá, jaké to skutečně je, když auto místo brumlání startuje jen tichým pípnutím a rozjede se téměř neslyšně, čtěte dál.
Podělím se s vámi nejen o praktické zkušenosti, ale i o pocity, která tahle změna přináší.
Proč jsme do toho šli?
Asi to znáte – každý, kdo se kolem elektromobility jen trochu mihne, narazí na tisíc a jeden názor. Od „baterky shoří po první dešti“ po „za pět let nebudeš chtít jezdit ničím jiným“. My jsme vážně přemýšleli hlavně o tom, jaký má pro nás elektromobil smysl. Jezdit s ním budeme hlavně po městě, na kratší a střední trasy, sem tam nějaký ten výlet. Odpadají nám starosti s naftou, emisemi i pravidelnými návštěvami benzinky. Rozhodování nám usnadnila i stoupající cena paliv, dostupnější nabídka elektromobilů a samozřejmě i zvědavost, jaké to je být součástí budoucnosti.
První kilometry – šok z ticha
Už samotný start vozu byl trochu nezvyk. Znáte ten pocit, když se motor rozvrčí a auto zavibruje pod rukama? Tak přesně tohle u elektromobilu nezažijete. Stačí stisknout tlačítko, rozsvítí se displeje a… je ticho. Opravdu ticho. První metry na parkovišti jsou zvláštní – čekáte, kdy to začne „nějak jet“, ale ono už to jede!
Překvapilo nás, jak svižně auto reaguje na sešlápnutí plynu. Elektromotor má okamžitý nástup výkonu, takže předjíždění nebo rozjezdy na křižovatce jsou o poznání svižnější než u běžných aut v podobné ceně.
Nabíjení – strašák nebo pohoda?
Jedna z nejčastějších otázek, které teď dostáváme: „A co to nabíjení, není to opruz?“ Upřímně, je to jiné. Ale není to drama.
Doma máme vlastní garáž a zvažujeme pořízení wallboxu. Pro běžné denní ježdění po městě stačí dobíjet přes noc na pomalé nabíječce, a ráno je „plná nádrž“. Delší cesty už samozřejmě vyžadují trochu plánování, ale i s tím se dá žít. Infotainment vám přesně ukáže, kde je nejbližší nabíječka, kolik stojí a jestli je volná. Nabíjení u supermarketu nebo při návštěvě obchodního centra se tak vlastně stává součástí běžného života – auto „tankuje“, zatímco nakupujete nebo si dáváte kávu.
Kolik to vlastně stojí?
Když se podíváme na provozní náklady, je to opravdu znát. U běžného auta by nás měsíc ježdění po městě stál klidně 2–3 tisíce na palivu. S elektromobilem a nabíjením doma to vychází na pár stovek, s pomalým nabíjením na veřejné nabíječce okolo tisícovky. Údržba? Žádné oleje, svíčky, filtry… Samozřejmě, baterie má také svou životnost, ale u nejnovější generace elektromobilů už přesahuje půl milionu km. Už teď je jasné, že se servisní náklady výrazně sníží.
Co nám udělalo největší radost
Mnohem větší radost, než jsme čekali, nám dělá ticho a plynulost jízdy. Město najednou působí klidněji, necítíme se tolik „obtěžováni“ zvukem motorů a vibracemi. Líbí se nám také možnost předem vyhřát nebo vychladit interiér auta přes aplikaci ještě před jízdou – což je v létě i zimě opravdové plus.
Co nás překvapilo?
Museli jsme trochu změnit zažité návyky – hlavně v plánování delších cest a hledání nabíječek. Auto naštěstí umí naplánovat trasu s nabíjecími zastávkami samo, i když by zasloužilo váce možností filtrování provozovatelů nabíječek. Člověk si zvykne i na to, že se auto nesnaží upozornit na svou přítomnost řevem motoru.
Příjemným překvapením byla i komunita kolem elektromobilů – lidé si mezi sebou radí, sdílí zkušenosti a někdy i dobíjecí kabely. Je to trochu návrat do doby, kdy řidiči na silnicích na sebe mávali.
Má to nějaké nevýhody?
Samozřejmě, že ano – není to pohádka.
- Dojezd je stále omezený (ale na naše potřeby dostačující).
- Rychlonabíječky jsou v ČR často rozmístěny velmi nepravidelně – zatímco v některých lokalitách si můžete vybírat z desítek vysokorychlostních nabíječek různých provozovatelů, v jiné části země se musíte spokojit se dvěma stojany na okresní město s rychlostí, které se „rychlé nabíjení“ říká už jen ze zvyku.
- Vyšší pořizovací cena, kterou ale pomáhají dorovnat nižší provozní náklady – ale zde postupně dochází k srovnání cen.
Závěr: Doporučujeme?
Pokud máte možnost nabíjet doma nebo v práci, většinu jízd absolvujete po městě a blízkém okolí a zajímá vás technologie, komfort a úspora, pak je elektromobil jasná volba. Ale i v mémě ideálních podmínkách elektromobil rozhodně stojí za vyzkoušení.
Je to nový zážitek z řízení – a upřímně, na benzínku se nám už moc nechce.
A jaká tedy byla naše volba?
Po otestování řady aut, od Tesly model Y, přes KIA EV6, VW ID.4 nakonec zvítězila domácí značka. Seznamte se s naší Škoda Enyaq Coupé RS ’24 a v naší rodině si rychle získal přezdívku Žába

A co vy? Přemýšlíte o elektromobilu, nebo už nějaký jezdíte? Podělte se o zkušenosti, rádi si přečteme vaše názory!